Przejdź do głównej zawartości

Fińska zupa rybna - Lohikeitto

Podróże wiążą się z doświadczaniem czegoś nowego, odkrywaniem nowych smaków. Oprócz odnajdywania nieznanych niespodziewanych miejsc, właśnie to najbardziej lubię w podróżowaniu - jeść lokalne przysmaki.

Nie jestem miłośniczką zupy rybnej, tym bardziej, że ta którą znam była serwowana z...rodzynkami - okropieństwo.

Wersja fińska jest o wiele smaczniejsza. To jedno z tradycyjnych fińskich dań, które w mojej wersji jest odrobinę uboższe i mam plan zaserwować je nadjeżdżającym niebawem gościom (znanym też z uwielbiania wcześniej wymienionej zupy rybnej z rodzynkami ;) ).



Składniki:
200 g łososia bez skóry
1 l bulionu
1 cebula
2 ziemniaki
30 ml mleka

W oryginalnym przepisie jeszcze:
- por,
- 30 ml śmietany 18%
- koperek do posypania
Ja nie miałam tych składników, więc pominęłam.


Przygotowanie:
Cebulę i ziemniaki obierz i pokrój w kostkę. Cebulę zeszklij na maśle i odstaw. Do ciepłego bulionu dodaj ziemniaki i gotuj tak długo, aż będą miękkie. Następnie dodaj cebulę i podgrzewaj, nie doprowadzając do wrzenia. Łososia opłucz i pokrój w grubą kostkę. Dodaj do bulionu i gotuj jeszcze przez 10 minut. Zupę odstaw do ostygnięcia. Gdy będzie chłodna, dodaj mleko i zagotuj jeszcze raz.

Pewnie pysznie smakuje  ze świeżym koperkiem, więc zachęcam. Ja dodałam odrobinę brokuła.

Pyszna! Idealna i ciepła, w sam raz na powrót ze spaceru przy temperaturze -20 :).







Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Dorsz pieczony w masełku czosnkowym

Składniki:
4 dorsze (tusze)100 g masła6 ząbków czosnku1 duża cebula1 średni pomidorSok z cytrynySezam do posypkiSólPieprzNaturalna przyprawa do rybRozmaryn+ folia aluminiowa
Przygotowanie:
Ryby płuczemy pod strumieniem zimnej wody. Tusze oprószamy dokładnie przyprawami, solą, pieprzem. Ryby układamy na dość dużym kawałkach folii, tak, aby na końcu szczelnie zawinąć zawartość. Skrapiamy lekko cytrynką i pozostawiamy je tak na 30 minut, by się zamarynowały. 
Połowę porcji masła rozpuszczamy na patelni na małym ogniu i podsmażamy sprasowany czosnek. Środek tusz polewamy rozpuszczonym masłem z czosnkiem, dodajemy 2-3 plasterki cebulki i 2 plastry pomidora. Na wierzchu każdej ryby kładziemy kawałek masła, które podczas pieczenia nada maślany smak całej rybie. Na koniec całość możemy lekko posypać sezamem. Tak przygotowane ryby, szczelnie zawijamy w folię.
Ryby pieczemy ok. 30 minut w temperaturze 180  stopni. Dzięki masełku ryba nie jest sucha, a aromat iście zachęcający - pod warunkie…

Tarta cytrynowa z serkiem mascarpone

Długo nic się nie ukazywało, ale miejmy nadzieję, że z powodzeniem wróciłam :)

Ostatnio smak mi się zmienił na bardziej kwaskowaty - może to za sprawą mojej mamy, która nałogowo wciąga kwaśne żelki :)

Oto nowy mój przysmak - tarta cytrynowa - kwaskowata, na pysznym kruchym spodzie.


Składniki:

Spód:
220 g mąki
1/3 szklanki cukru pudru
mała szczypta soli
125 g masła, zimnego
1 żółtko
3 łyżki zimnej wody

Masa:
120 g cukru
200 ml śmietany kremówki 30%
5 jajek
3  łyżeczki mąki ziemniaczanej
200 ml świeżo wyciśniętego soku z cytryny
starta skórka z 1 cytryny

Dodatki: cząstki migdałów, cukier puder, bita śmietana, serek mascarpone (słodki)

Przygotowanie:

Formę do tarty o średnicy 26 cm wysmarować masłem i odstawić.

Do miski wsypać mąkę, cukier i sól - wymieszać. Dodać masło pokrojone wcześniej w kostkę i zagnieść. Dodać żółtko i wodę i zagniatać dalej. Ciasto od razu można wyłożyć na formę ugniatając palcami równomiernie. Na czas rozgrzania piekarnika do 190 stopni, formę z ciastem włożyć do lodówk…

Karkówka zapiekana w sosie serowo-cebulowym

Składniki:

6 plastrów karkówki
6 plastrów sera żółtego
150 ml śmietanki kremówki
pół opakowania zupy cebulowej (ja użyłam Francuskiej Zupy Cebulowej Knorr)
sól i pieprz

Przygotowanie:

Piekarnik rozgrzać do 170 stopni. 1-centymetrowe umyte plastry karkówki ułożyć na blaszce, oprószyć solą i pieprzem tylko z wierzchniej strony. Następnie posypać instantem zupy cebulowej, na to nałożyć plastry sera. Wszystko zalać kremówką.

Piec przez godzinę.