Przejdź do głównej zawartości

Posty

Wyświetlanie postów z sierpień, 2012

Quiche Kopciuszka

Niedziela. Jutro do pracy. Co by tu przygotować do jedzenia? Znowu po weekendzie same resztki zostały.

Cóż..ciasto francuskie poddało mi pomysł. Kolejna tarta, która udała się lepiej niż poprzednie, mimo, że przyrządzona z resztek :)

Kopciuszek pewnie też jadł okruchy...stąd nazwa ;)



Składniki:

1 ciasto francuskie
pół serka mascarpone
100 ml jogurtu naturalnego
3 jaja
2 pomidory
skrawki upieczonego kurczaka
3 gałązki oregano
5 listkow bazylii
pieprz
sól

Przygotwanie:

Rozgrzej piekarnik do 180 stopni.
Wyłóż na blaszce pokrytej papierem do pieczenia ciasto i nakłuj w kilku miejscach. Zmiksuj jaja, dodaj jogurt i serek mascarpone. Dodaj pieprz sól i poszatkowane drobno zioła.

Jednego pomidora pokrój w kosteczkę i razem ze skrawkami kurczaka posyp blaszkę. Zalej masą jajeczno-jogurtową, a na wierzch udekoruj tartę plastrami drugiego pomidora.

Zapiekaj ok 40 minut w piekarniku. Palce lizać! :)




Deser czekoladowy z rumem

Czasem najlepsze deserki wychodzą z resztek. Tutaj by się to potwierdziło. Robiąc quiche na bazie serka mascarpone, zostałam z połową opakowania O TAK. Co by tu zrobić z takiej porcji...

Krem czekoladowy z malinami!



Składniki:

125 g serka mascarpone
50 g czekolady gorzkiej
2 łyżeczki kakao
1 łyżeczka cukru pudru
2 łyżki rumu
24 ciaseczka Digestive lub inne owsiane lub korzenne
maliny

Przygotowanie:

W kąpieli wodnej rozpuszczamy czekoladę. Gdy ostygnie, wlewamy do serka mascarpone i razem z kakao i cukrem pudrem miksujemy. Na końcu dodajemy rum. Miksujemy jeszcze raz.

Kruszymy ciasteczka i kładziemy na spód salaterki, następnie przypada krem, a wierzch posypujemy malinkami. Jeśli malinowy sezon się skończył, polecam konfiturę malinową na wierzch lub inne owoce.






Pesto z rukoli

Znudziło mi się samo masło. Nie lubię kremowych serków, a tym bardziej past jajecznych, rybnych ze sklepu...Zawsze mam wątpliwości co do składu, więc postanowiłam robić więcej swoich własnych przetworów, past, kremów.

Pesto robi się błyskawicznie szybko i jest na prawdę pyszne z każdej zieleninki :)




Składniki:

250 g rukoli
2 ząbki czosnku
40 g zielonych oliwek
15 g zmiksowanych uprażonych pestek z dyni (polskiego pochodzenia!)
6 łyżek oliwy z oliwek


Przygotowanie:

W mikserze miksujemy rukolę, sprasowany czosnek, pokrojone oliwki oraz uprażone pestki z dyni. Dodajemy oliwę i miksujemy wszystko na gładką papkę.



Umyte i wysuszone listki rukoli łączymy w mikserze z wcześniej sprasowanym czosnkiem, pokrojonymi oliwkami i prażonymi orzeszkami zielnymi. Dodajemy oliwę. Nie dodaję soli, bo oliwki już słony smaczek nadają. Pestki dyni mają bardzo łagodny aromat, więc jak dla mnie komponuje się najlepiej z takimi zielonymi miksturami.


Letnia sałatka z gruszką i borówkami

I jak tutaj nie jeść, gdy wieczorami najbardziej chce się jeść i to nie zawsze zdrowe posiłki? Dziś usłyszałam w radio, że do drugi Polak ma nadwagę. Co lepsze, 3/4 Polaków nie uważa się za "większych" niż są.
Jaki z tego morał? Zrób na kolację lekką sałatkę ;)



Składniki (porcja dla 2 osób):

mały filet z indyka ( kurczaki mają antybiotyki! FE...chyba, że są z pewnego źródła)
2 garści rukoli
pomidor
gruszka ( ja akurat dostałam w Lidlu przepyszne ekologiczne!)
garść borówek amerykańskich
sezam

Sos:
2 łyżeczki musztardy gruszkowej ( polecam na terenie Wrocławia od pana Andrzeja Łaniaka z Doliny Baryczy)
1 łyżeczka miodu
odrobina oliwy

Przygotowanie:

Filet z kurczaka pokrój na cienkie paski, oprósz solą, pieprzem i ziołami prowansalskimi.
Usmaż na patelni bądź grilluj w piekarniku.
Pokrój pomidora na 8 części, gruszkę pokrój w plastry.
Sezam upraż na patelni aż się zarumieni.

Wszystkie składniki ułóż na rukoli, a na koniec pokrop sosem.





Polskie scottish scones

Inspiracja pojawiła się w 2009 roku, kiedy to z przyjaciółmi na wakacje pojechaliśmy do pracy do Edynburga. Piękne miejsce, którego odwiedzenie polecam każdemu. Owszem trochę wieje i trochę zimno czasem, ale zieleń za to  dwa razy bardziej zielona niż w Polsce. 
Szkoci, jak to Anglicy mają w swoim zwyczaju 5 o'clock. Jednak do herbatki jedzą swój narodowy specjał - scottish scones. Podczas przerw w kawiarni, w której pracowałam, uwielbiałam jadać bułeczkę na ciepło. Przecinałam wpół, smakowałam masłem, a na wierzch kładłam konfiturę malinową. Boskość!
Szkoci w przepisie nie używają co prawda drożdży, ale, że to przepis zmodyfikowany, ja mogę ;) Bardzo prosty przepis - polecam :) 



Składniki (na około 10 bułeczek: mi wyszło 11 ;)) :
75 g masła 250 ml mleka 25 g świeżych drożdży szczypta soli 110 g cukru ok 0,5 kg mąki pszennej 60 g rodzynek

Przygotowanie:
Rozpuść masło na małym ogniu i dodaj mleko. Temperatura nie powinna przekraczać 37 stopni. W osobnej miseczce rozdrobnij drożdże i zalej 4 łyż…

Sos kurkowy śmietankowy

Wracając znad morza w sierpniu nie da się nie zauważyć przydrożnych straganików oferujących aronię, śliwki, czy też kurki - ku mojej uciesze.
Nie umiem przejechać koło tych babcinek i nic nie kupić - to ku ich uciesze.

Jako dziecko jeździłam z rodzicami na obiad czasem będąc w Poznaniu, gdzie podawali najlepszy na świecie sos kurkowy. Czemu by swojego własnego nie spróbować zrobić?



Składniki:

300 g kurek
1 średnia cebula
100 ml śmietanki 30%
80 ml bulionu lub po prostu wrzątku z suszoną przyprawą do rosołu ( knorr jest FE!)
odrobinę masełka
sól
pieprz


Przygotowanie:

Dokładnie myjemy kurki. Na  masełku podsmażamy cebulkę aż nabierze złocistego koloru. Dodajemy kurki. Podlewamy bulionem i doprawiamy pieprzem i solą. Gdy kurki troszkę już zmiękną, dodajemy śmietankę.

Gotujemy aż sosik trochę zgęstnieje a kurki zrobią się miękkie - ok 20-30 minut.

Najlepiej smakują z kluseczkami kładzionymi :)





Brzoskwiniowa przystawka

Na przystawkę, na przyjęcie, na zagryzkę.



Składniki:

1 puszka brzoskwiń
1 opakowanie tuńczyka w kawałkach ( najlepiej ekologicznego firmy Cuca)
pół małego opakowania jogurtu naturalnego
4 łyżeczki majonezu
ząbek czosnku


Przygotowanie:
Brzoskwinie odsącz z zalewy.Tuńczyka rozdrobnij.Połącz jogurt z majonezem i dodaj sprasowany ząbek czosnku - wymieszaj.Na każdą brzoskwinię ułóż łyżeczkę tuńczyka i polej sosem jogurtowo-majonezowym. Najlepiej podawaj schłodzone.

Specjalnie dla przyjaciółki Agatki!! ..która nie umie sobie smaku tego wyobrazić :):)
Jak smakuje ta przystawka?

Przystawka ta smakuje lekko i delikatnie, a dokładniej tak, że apetyt Twój i Twoich gości jeszcze bardziej się zaostrzy.
Słodycz brzoskwini, choć kontrastowo, idealnie komponuje się z nutką czosnku wyczuwalną w sosie. Smak tuńczyka natomiast staje się łagodny i wyczuwalny jest pomiędzy jednym a drugim kęsem słodko-czosnkowego aperitifu. :)




Domowy chleb ze śliwką

Przez rok kombinuję już i urozmaicam chleby, tak, aby idealnie trafiły w mój gust.
Udało się.
Chleb ze śliwką idealnie wkomponowuje się ze swoją słodyczą w moją słodką dziurkę :)



Składniki:
2 szklanki mąki chlebowej 1,5 szklanki mąki pszennej żytniej 0,5 szklanki mąki pszennej 1/2 szklanki płatków owsianych 1/4 szklanki siemienia lnianego 5 śliwek garść słonecznika sól

Przygotowanie: Wszystkie składniki oprócz śliwek wymieszaj i dobrze ugnieć na jednolitą masę, nie za twardą. Jeśli ciasto będzie ciężko się zagniatało, można dodać odrobinę wody.Odłóż do słoiczka 5 łyżek zakwasu i wstaw do lodówki. Po 3 dniach ponownie możesz wykorzystać go do kolejnego pieczenia chleba). Zakwas przechowywać można maksymalnie do 3 tygodni.Dołóż śliwki  do masy chlebowej i wymieszaj jeszcze raz łyżką. Zauważyłam, że lepiej dodatki dodawać na koniec, po odłożeniu zakwasu na kolejny chleb, bo one łatwiej się psują niż mąka i ziarna.Przełóż do foremki (kresówka) wyłożonej papierem do pieczenia i odstawić na 10 h - …

Quiche z łososiem, serem feta i pomidorkami

Idealna tarta na słono, by wziąć ją w podróż :) Przetestowane w drodze nad nasze polskie morze.





Składniki:


12 pomidorków koktajlowych

10 czarnych oliwek

100 ml jogurt naturalny

50 ml śmietanki 30%

100 g wędzonego łososia

pół dużej kostki sera feta

3 jaja

opakowanie ciasta francuskiego

Świeże listki majeranku lub oregano lub bazylii

Pieprz



Przygotowanie:

W wysokiej misce łączymy jaja, jogurt, śmietankę oraz 3/4 ilości serka fera,jaka potrzebna jest do tarty.

Na koniec doczucamy pocięte drobno listki przypraw ( można dodać przyprawy suszone zamiast świezych oczywiście) i doprawiamy pieprzem. Soli nie proponuję, bo łosoś i feta same w sobie sa słone.
Łososia i oliwki tniemy w mniejsze kawałki, natomiast pomidorki kroimy w pół. 1/4 fety, która nam pozostała kroimy lub kruszymy w mniejszą kosteczkę.

Nagrzewamy piekarnik do temperatury 180 stopni. Ciasto francuskie wykładamy na blachę i nakuwamy widelcem w wielu miejscach, żeby nie robiły się pęcherze powietrzne. Na to dodajemy połowę oliwek i łososia i za…

Drodżdżowe jagodzianki z budyniem

Lubię rękoma ugniatać ciasto. Ale drożdżowe nie należy do najłatwiejszych ;) Pomimo ubabranej kuchni, jagodowe bułeczki wyszły całkiem pysznie :)





Składniki: 

 60 g masła
2 duże jajka
 150 g cukru pudru
300 ml mleka
 szczypta soli
2 duże jajka
 650 g maki pszennej
 20 g świeżych drożdży
1 budyń waniliowy
500g jagód


Przygotowanie:

Aby zrobić ten smakołyk na świeżych drożdżach najpierw musimy przygotować odczyn drożdżowy.
1. W małym rondelku roztapiamy masło do płynnej postaci. 2. Dwa jaja roztrzepujemy z cukrem pudrem. 3. Podgrzewamy lekko mleko i łączymy wcześniej przygotowane składniki. 4. Mąkę pszenną wymieszaj z gotowym odczynem drożdżowym, dodaj szczyptę soli. Połącz z resztą składników. 5. Wyrabiaj ciasto, jeśli będzie się kleiło i dodawaj stopniowo mąkę. Na koniec obtocz mąką, tak, aby się nie kleiła do rąk lekko podrzucając w górę. 6. Pozostaw w misce posypanej mąką w ciepłym miejscu pod ściereczką aż ciasto urośnie do dwukrotnego rozmiaru.
7. W międzyczasie ugotuj budyń i umyj …

Pesto z bazylii: smak Toskanii

Dla chcącego nic trudnego -z tego założenia wyszłam, chcąc mieć dostęp do świeżych ziół, a nie posiadając ogródka. Na szczęście mam balkon. Mały, ale za to stał się moim zielonym punktem, z którego bez problemu mogę zrywać majeranek, bazylię, czy też miętę.
Po rukoli i majeranku przyszedł czas na pesto z bazylii. Właśnie to zielę Włosi dodają do tradycyjnego zielonego pesto. Jednak żądna rewolucji w kuchni, postanowiłam zrobić swoje własne pesto, które polecam amatorom włoskich smaków.


Składniki:
Świeże listki bazylii (3 duże garści gałązek) 2 ząbki czosnku 55 g zielonych oliwek 15 g zmiksowanych orzechów laskowych 20g startego parmezanu 6 łyżek oliwy z oliwek

Przygotowanie:
Delikatnie umyj zimną wodą przygotowane gałązki bazylii. Osusz je na czystej ściereczce. Poszatkuj listki, czosnek, zielone oliwki i całość wrzuć do miksera. Orzechy potnij w mniejsze kawałki i upraż na patelni. Po ostudzeniu połącz z resztą składników i dodaj parmezan i oliwę. Miksuj aż uzyskasz jednolitą masę. Je…

Chleb na zakwasie

Na czym polega sekret chleba pieczonego na zakwasie?



W przeciwieństwie do chlebów drożdżowych, ma on wiele dobroczynnych właściwości. Dzięki kwasom i dzikim drożdżom wraz z błonnikiem nasze jelita mogą prawidłowo funkcjonować. To co jemy zdecydowanie wpływa na to, jak się czujemy i co ważniejsze, na nasze zdrowie, dlatego musimy świadomie wybierać, co jeść, by nie zanieczyszczać swojego organizmu. Polecamy chleb na zakwasie, bogaty w witaminy B1, B2, B6 oraz kwas foliowy, tak potrzebny młodym kobietom, szczególnie planującym zajść w ciążę.




Składniki:
2 szklanki mąki chlebowej 1,5 szklanki mąki pszennej razowej/żytniej razowej 1/5 szklanka płatków owsianych 1/6 szklanki siemienia lnianego 2 płaskie łyżeczki soli Garść pestek dyni Garść słonecznika Garść żurawiny 1,5 szklanki wody 5 łyżek zakwasu

Przygotowanie: Wszystkie składniki wymieszaj i dobrze ugnieć na jednolitą masę, nie za twardą. Jeśli ciasto będzie ciężko się zagniatało, można dodać odrobinę wody.Odłóż do słoiczka 5 łyżek zakwasu i wstaw d…

Delikatny sernik z malinami

Dla miłośników serników, ten z pewnością znajdzie się na pierwszych miejscach :)
delikatny, lekki, a biała czekolada dodaje pysznego słodziutkiego smaku. Dzięki połączeniu białej czekolady z serkiem tworzy się ciekawa kompozycja smakowa...no i te malinki ;)



Składniki:

300 g ciastek owsianych
100 g masła
1/3 szklanki kremówki 30%
2 tabliczki białej czekolady
1 kg serka mielonego z wiaderka
1 szklanka cukru pudru
2 jajka
starta gorzka czekolada do dekoracji
150 g malin

Przygotowanie:


Na małym ogniu roztop masło tak, aby nie powstały bąble - to najbardziej niezdrowa forma masła, więc ogólnie unikaj smażenia na masełku ( a szkoda, bo takie pyszne :/ ).

Rozgnieć dokładnie lub zmiel w blenderze ciasteczka i połącz z lekko przestudzonym roztopionym masłem.


Wyłóż okrągłą formę do ciast papierem do pieczenia, a potem ułóż różno na spodzie masę ciasteczkową. Na czas przygotowywania masy serowej wstaw do lodówki.

W małym garnuszku roztop całą czekoladę z kremówką. Pamiętaj o małym ogniu, żeby cze…

Letnia tarta budyniowa z owocami

Lato to czas owocowy...trzeba wykorzystać soczyste dary natury i wkomponować je w nasze codzienne posiłki...i desery oczywiście ;)






Przepis na tartę budyniową z ulubionymi owocami

Składniki:

ciasto:
2 szklanki mąki pszennej
kostka zimnego masła
1 żółtko
szczypta soli
kieliszek wódki


masa:
budyń waniliowy
mleko


+ ulubiony dżem (najlepiej domowy) i owocki :)


Przygotowanie:

W misce poszatkuj zimną kostkę masła jak najdrobniej się uda. dodaj mąkę, żółtko, sól oraz mały kieliszek wódki i wymieszaj. Staraj się nie ugniatać ciasta - wtedy będzie ono kruche. Uformuj kulkę i wstaw do lodówki na 25 minut.

W wolnej chwili przyrządź budyń zgodnie z przepisem na opakowaniu ( jeśli budyń nie zawiera cukry, pamiętaj dodać cukier do budyniu!). Odstaw do ostygnięcia. 

Rozgrzej piekarnik na 180 stopni. Wyłóż formę do tarty i nakłuj w paru miejscach widelcem ( wtedy uniknie się tworzenia pęcherzy między ciastem na blaszką). Piecz około 25 minut.

Po wyciągnięciu ciasta z piekarnika pozwól mu ostygnąć po czym wysmaruj cien…

Deser z borówkami i malinami na kaszy jaglanej

Stwierdziłam, że mój blog zrobi sięlekko kulinarny...ale nie tylko lifestyle
ekologia i slow. Bazować zacznę na zdjęciach, bo i tak wszyscy jesteśmy leniwcami i wolimy patrzeć, niż czytać ;)


Deser z borówkami i malinami na kaszy jaglanej


Składniki:

1 szklanka kaszy jaglanej
2,5 szklanki mleka
4 łyżki malinowej konfitury (najlepiej domowej :)
laska wanilii
3 łyżki cukru brązowego
borówki i maliny

Przygotowanie:

Podgrzewamy mleko i dodajemy cukier i nasionka z wnętrza laski wanilii. Do gorącego mleka wsypujemy wypłukaną kaszę i gotujemy aż nasiąknie i zrobi się mięciutka.
Do salaterek na dno układamy łyżke konfitury, kaszę wstudzimy i też dodajemy do salaterek. Ozdabiamy soczystymi owockami :) MNIAAM!

Smacznego!