Przejdź do głównej zawartości

Muminki - fińscy lokatorzy


Łatwo się ekscytuję. Wystarczy powiedzieć mi, że gdzieś jedziemy, coś fascynującego jest zaplanowane - wpadam w zachwyt. Fajnie nie? Tylko odkąd jestem w Finlandii nie mogę spać. Normalna pora zasypiania? 3:30 nad ranem. Nic więc dziwnego, że śpię do 11:00 - 12:00 (tak tak, mam poczucie, że to strata czasu, no ale jakoś muszę to nadrobić).
pannari.fi

Ale nie o tym dziś.

"Kochanie jedziemy do Finlandii na 2 miesiące" - usłyszałam i co zrobiłam? Zamiast obdzwonić najbliższych, dorwałam komputer i zaczęłam wpisywać: "what to see in Finland", "TOP 10 of Finland".). Znalazłam co chciałam i czego nie szukałam, ale natknęłam się również na Muminki! Kochane, poczciwe, troszkę głupawe z wyglądu Muminki :)

Przypomniałam sobie, że pochodzą z Finlandii. Wymyśliła je sobie niejaka Tove Jansson.
W każdym przeciętnym sklepie znajduje się przynajmniej jedna rzecz z motywem Muminków. To ich dobro narodowe, wraz z reniferami, Świętym Mikołajem i piękną naturą. W niewielkiej miejscowości Kuopio znajduje się nawet kawiarnia, której naczynia posiadają motyw muminkowy, a na samotnie odwiedzających czekają postaci ze świata Muminków, które proponują swoje towarzystwo podczas posiłku.

pannari.fi
Wszelkie akcesoria muminkowe są obrzydliwie drogie. Od figurek 2-centymetrowych za 10 euro, po talerze dekoracyjne za ponad 60 euro. Szok. No ale przecież to nie powód, żeby przestać lubić Muminki. A więc mam już:

24-centymetrową pluszową mamę Muminek:

 

Foremki Mała Mi i grubaśny Muminek synek:


Talerzyki Muminkowe:



...i parę słodyczy, które zaraz znikną ;)



Większość tych przedmiotów to prezenty dla najbliższych. Radość dawania jest najprzyjemniejsza :)



Komentarze

  1. Już słyszę ten lament i oburzenie Finów na słowa: "W niewielkiej miejscowości Kuopio(...)" ;-) Pozdrowienia z Helsinek.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Dorsz pieczony w masełku czosnkowym

Składniki:
4 dorsze (tusze)100 g masła6 ząbków czosnku1 duża cebula1 średni pomidorSok z cytrynySezam do posypkiSólPieprzNaturalna przyprawa do rybRozmaryn+ folia aluminiowa
Przygotowanie:
Ryby płuczemy pod strumieniem zimnej wody. Tusze oprószamy dokładnie przyprawami, solą, pieprzem. Ryby układamy na dość dużym kawałkach folii, tak, aby na końcu szczelnie zawinąć zawartość. Skrapiamy lekko cytrynką i pozostawiamy je tak na 30 minut, by się zamarynowały. 
Połowę porcji masła rozpuszczamy na patelni na małym ogniu i podsmażamy sprasowany czosnek. Środek tusz polewamy rozpuszczonym masłem z czosnkiem, dodajemy 2-3 plasterki cebulki i 2 plastry pomidora. Na wierzchu każdej ryby kładziemy kawałek masła, które podczas pieczenia nada maślany smak całej rybie. Na koniec całość możemy lekko posypać sezamem. Tak przygotowane ryby, szczelnie zawijamy w folię.
Ryby pieczemy ok. 30 minut w temperaturze 180  stopni. Dzięki masełku ryba nie jest sucha, a aromat iście zachęcający - pod warunkie…

Tarta cytrynowa z serkiem mascarpone

Długo nic się nie ukazywało, ale miejmy nadzieję, że z powodzeniem wróciłam :)

Ostatnio smak mi się zmienił na bardziej kwaskowaty - może to za sprawą mojej mamy, która nałogowo wciąga kwaśne żelki :)

Oto nowy mój przysmak - tarta cytrynowa - kwaskowata, na pysznym kruchym spodzie.


Składniki:

Spód:
220 g mąki
1/3 szklanki cukru pudru
mała szczypta soli
125 g masła, zimnego
1 żółtko
3 łyżki zimnej wody

Masa:
120 g cukru
200 ml śmietany kremówki 30%
5 jajek
3  łyżeczki mąki ziemniaczanej
200 ml świeżo wyciśniętego soku z cytryny
starta skórka z 1 cytryny

Dodatki: cząstki migdałów, cukier puder, bita śmietana, serek mascarpone (słodki)

Przygotowanie:

Formę do tarty o średnicy 26 cm wysmarować masłem i odstawić.

Do miski wsypać mąkę, cukier i sól - wymieszać. Dodać masło pokrojone wcześniej w kostkę i zagnieść. Dodać żółtko i wodę i zagniatać dalej. Ciasto od razu można wyłożyć na formę ugniatając palcami równomiernie. Na czas rozgrzania piekarnika do 190 stopni, formę z ciastem włożyć do lodówk…

Karkówka zapiekana w sosie serowo-cebulowym

Składniki:

6 plastrów karkówki
6 plastrów sera żółtego
150 ml śmietanki kremówki
pół opakowania zupy cebulowej (ja użyłam Francuskiej Zupy Cebulowej Knorr)
sól i pieprz

Przygotowanie:

Piekarnik rozgrzać do 170 stopni. 1-centymetrowe umyte plastry karkówki ułożyć na blaszce, oprószyć solą i pieprzem tylko z wierzchniej strony. Następnie posypać instantem zupy cebulowej, na to nałożyć plastry sera. Wszystko zalać kremówką.

Piec przez godzinę.